Extra maatregelen in de start- en aankomstzones en in de buurt van populaire beklimmingen in strijd tegen terreur

Redactie
| 3 reacties
Extra maatregelen in de start- en aankomstzones en in de buurt van populaire beklimmingen in strijd tegen terreur
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

De organisatoren van de wielerklassiekers hebben er dit jaar een kopzorg bij. Boven op de rugzakcontrole moeten ze verhinderen dat eventuele terroristen het parcours oprijden met een vrachtwagen. Zijstraten van drukke zones zullen worden geblokkeerd met betonblokken en aanhangwagens.

De aanslagen in Berlijn en Nice, waar terroristen met een vrachtwagen inreden op een mensenmassa, dwingen de organisatoren van grote wielerwedstrijden tot extra maatregelen in de start- en aankomstzones én in de buurt van populaire beklimmingen, vooral in de Vlaamse Ardennen. Flanders Classics, dat onder meer de Omloop en de Ronde van Vlaanderen organiseert, heeft al een draaiboek klaar.

"Dat is opgesteld in samenwerking met de gouverneurs en de politie", zegt koersdirecteur Wim Van Herreweghe in Het Laatste Nieuws. "We moeten de richtlijnen volgen die gelden bij terreurniveau 3. Naast de tientallen politiemensen die zullen patrouilleren, zetten we zelf 100 stewards in om bagage te checken in de publiekszones. Nieuw dit jaar is dat we ervoor moeten zorgen dat er geen trucks op het parcours kunnen rijden. Het is uiteraard onmogelijk om dit te garanderen voor het hele traject, maar wél voor de plaatsen waar veel volk samenkomt, zoals de Koppenberg, de Kwaremont en de stad Oudenaarde."

De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne neemt gelijkaardige maatregelen. Daar wordt vooral gefocust op de aankomstzone. Zelfde verhaal bij E3 Harelbeke: "Ook wij zullen de laatste kilometers extra beveiligen. We zetten 20 stewards in om rugzakken te controleren."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties