Trainen blijkt ronduit gevaarlijk: "Het lijkt een sport om ons de pas af te snijden"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
De laatste tijd krijgen we meer en meer schrikwekkende of ronduit dramatische verhalen van wielrenners op training. Denk maar aan het tragische ongeluk van Scarponi, of de aanval op Offredo. Trainen blijkt gevaarlijk.
Één van de meest uitgesproken redenen is onveilige wegen. "Ik rij overal in de wereld”, zegt Iljo Keisse in Het Nieuwsblad. “Alleen in België is de staat van de weg zo slecht. Wij zijn een ontwikkelingsland op gebied van wegen en verkeer."
"Wanneer een straat heraangelegd wordt, doen ze enkel het wegdek en laten ze het fietspad in de oorspronkelijk staat. Want dat is zogezegd niet nodig. Pakken ze het toch aan, dan is het een hindernisparcours waar je nog maximaal aan twintig per uur over kan rijden.” en dus wijken de wielrenners uit naar de weg.
Het zijn allemaal koersfanaten, maar het is te veel gevraagd als ze een minuut achter een coureur moeten rijden
“Fietspaden zijn niet gemaakt om met 35 kilomter per uur over te rijden”, geeft ook Jan Bakelants aan. “Maar als je op de weg rijdt, is er altijd wel een automobilist die vindt dat hij voor politierechter moet spelen en je terug richting fietspad duwt. Het zijn allemaal koersfanaten, maar het is wel te veel gevraagd als ze eens een minuut achter een coureur moeten rijden.”
“Het is mijn beroep om snel te fietsen en ik moet daar ook op trainen”, neemt Keisse opnieuw over. “Ik moet twintig minuten rijden om uit het centrum van Gent te zijn. Op één kilometer moet je daar al snel vijf à zes keer alles dichtgooien. Vroeger waren automobilisten respectvol. Tegenwoordig lijkt het wel een sport om ons de pas af te snijden.”
Lees ook...
- Belangrijk voor Remco Evenepoel en Tim Merlier: Belgische ploegleider zegt wat Soudal Quick-Step te doen staat
- Bakelants niet blind voor enorm groot voordeel dat Van der Poel zijn ploeg bezorgt: "Leuk om broers Roodhooft te zijn"
- Bakelants doet straffe uitspraken: ploeg van Van Aert allesbehalve verzwakt en heeft zelfs al 'de nieuwe Wout' rondlopen
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief