De vijf meest opvallende zaken in de Tour de France van 2018

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 0 reacties
De vijf meest opvallende zaken in de Tour de France van 2018
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

De Ronde van Frankrijk werd dinsdag voorgesteld. Het belooft een spectaculaire Tour te worden met toch wel enkele opvallende (nieuwe) zaken. Wij pikten er vijf opvallende dingen uit.

1. Kasseien

Net als enkele jaren geleden zal er opnieuw een soort van 'mini Parijs-Roubaix' in te de Tour de France zijn, in de rit van Arras naar Roubaix. Daar zullen de klassementsmannen de Tour niet winnen, maar mogelijk wel verliezen.

Denk maar aan Chris Froome, die destijds uitgeteld werd door de kasseien. Er zullen 15 kasseistroken zijn - zeker niet weinig - en dat belooft spektakel op te leveren. Goed voor in totaal 21,7 kilometer kasseien.

2. Nieuw bonificatiesysteem

Er komt een nieuwe systeem om seconden te winnen om wat meer spanning in de vlakke ritten te creëren. Er zullen in de ritten in lijn van de eerste week telkens tussensprints zijn waarin er 3, 2 en 1 bonificaties te verdienen zijn.

Het doet een beetje denken aan het systeem van 'de Gouden Kilometer' in de Baloise Belgium Tour. Daar kunnen de renners drie kilometer lang telkens om de kilometer enkele bonificatieseconden verdienen.

3. Onverharde klim

De renners trekken volgend jaar eerst naar de Alpen, in de laatste week volgen de Pyreneeën. Er zijn drie ritten in de Alpen, waarbij de laatste eindigt op de mythische beklimming van Alpe d'Huez. Maar ook in de eerste Alpenrit, met geen aankomst bergop, zal er spektakel te zien zijn.

Er wacht namelijk de beklimming van de Montée du Plateau des Glières, een col van 6 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 11,2 procent. Alsof dat nog niet steil genoeg is, zijn de laatste twee kilometers van de klim onverhard.

4. Een rit van .. 65 kilometer!

De tweede Pyreneeënrit wordt een etappe van .. slechts 65 kilometer lang. Dat wordt de kortste rit - niet tijdrit - in de laatste 30 jaar van de Tour. Daar volgt opnieuw een aankomst bergop op de Col de Portet, een klim van 16 kilometer aan 8,7 procent gemiddeld. Het is tevens ook de laatste aankomst bergop van de Tour van 2018.

5. 8 in plaats van 9 renners

De UCI voert enkele nieuwe regels in in 2018. Zo zullen gewone wielerwedstrijden met 7 in plaats van 8 renners gereden worden. In de Grote Rondes worden dat 8 in plaats van 9 renners. En dat zal ongetwijfeld een impact hebben op de Tour van volgend jaar.

De UCI hoopt zo de koers nog spannender te maken, de veiligheid te verhogen door minder renners en de dominantie van enkele wielerteams (lees: Team Sky) minder groot te maken. Benieuwd of het ook daadwerkelijk effect zal hebben. Sir Dave Brailsford van Team Sky denkt alvast van niet.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties