Opgelet, Mathieu van der Poel en co: heel wat veranderingen voor de Superprestige in Ruddervoorde
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Zondag trekken de veldrijders naar Ruddervoorde voor de Superprestige. Maar het parcours in Ruddervoorde heeft een hele facelift ondergaan.
De trap op de heuvel zal er bijvoorbeeld helemaal anders uitzien. "We hebben meteen het aantal treden verdubbeld, van 12 naar 24", zegt Kurt Vanneste van de Superprestige in HNB. "Bovendien doen we die bewuste heuvel nu in plaats van twee, drie keer aan. Eén keer via de trap en één keer via de schuine kant waar we omhoog en omlaag rijden."
"Die kant kunnen de renners berijden met de fiets en dan nog een derde en laatste keer waar hen een steile klim wacht en de renners hoogstwaarschijnlijk allemaal van de fiets moeten. Allemaal, op één na: aanvankelijk dacht ik dat enkel Mathieu van der Poel die met de fiets omhoog zou kunnen rijden, maar ik zag intussen de voorbije dagen dat nog enkele andere jongens daarin slaagden. Afwachten, dus."
Bochten
Ruddervoorde staat ook bekend voor het grote aantal bochten. "Er liggen nog altijd veel bochten", vervolgt Vanneste. "Zo’n 40, maar er liggen nu ook een aantal lange, rechte stroken op het parcours waar je snelheid kan ontwikkelen of even kan herstellen."
"Deze cross heeft de voorbije jaren een enorme ontwikkeling meegemaakt. Van dertig jaar geleden een typische cross in een weide waar de renners bij wijze van spreken met de fiets over de schouder al lopend over de finish kwamen tot vandaag een omloop met veel uitdagingen", besluit Vanneste.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief