Het opmerkelijke voorstel van Jan Bakelants om de Tour nog wat meer spektakel te geven

Redactie
| 12 reacties
Het opmerkelijke voorstel van Jan Bakelants om de Tour nog wat meer spektakel te geven
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Er was heel wat te doen over de etappe van 231 kilometer in de eerste Tour-week. Het leverde weinig spektakel op, maar volgens Jan Bakelants heeft het allemaal met de mindset van organisator ASO te maken.

Nee, de rit die voor waaiervorming aan de Franse kust moest zorgen, leverde niet het verwachte spektakel. Een gok die ASO verloren heeft volgens Jan Bakelants. "Dat is het echte probleem. Het is bij ASO een soort idee-fixe dat wind- en kasseienetappes in de eerste week van de Tour moeten liggen", zegt hij in Het Nieuwsblad. "Het zijn de traditionele manieren om de sleur van de sprintetappes te doorbreken."

"Maar net in een eerste week werkt dat soort etappes niet goed. Waarom doet er niemand mee met Quick-Step wanneer er zijwind staat? Omdat alle teams nog bij hun plan A zitten: de kopman zo hoog mogelijk houden in het algemeen klassement. Geef een ­waaierrit van 230 kilometer in de laatste week van de Tour en je zal wat zien: tien ploegen die nog met lege handen staan en die hun sprinter of klassementsman onderweg zijn kwijt geraakt."

Niet koersen om te winnen

Het grote doel blijft voor heel wat klassementsmannen het geel. "Dat zijn tien ploegen die wel rijden voor een ontsnapping of voor een waaier. Nu wachten ze af, want de bergen komen nog. Zelfde verhaal voor de kasseienrit: je kan de uitslag van gisteren mooi vinden. John Degenkolb die opnieuw een grote zege pakt, voor Van Avermaet in het geel en Yves Lampaert in de Belgische trui."

"Maar je moet het ook zien voor wat het is: die mannen mogen wegrijden omdat de klassementsploegen dat prima vinden. De meerderheid van de ploegen heeft niet gereden om de rit te winnen, maar om de klassementsman veilig tot in Roubaix te brengen", aldus de renner van AG2R-La Mondiale. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties