Er zit maar één ding op voor de concurrenten van Sky in de Tour van 2019

Er zit maar één ding op voor de concurrenten van Sky in de Tour van 2019

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Of Geraint Thomas, Chris Froome of Egan Bernal nu kopman zal zijn in de Tour van 2019: wees maar zeker dat Team Sky opnieuw over het sterkste blok zal beschikken. Om Sky te kloppen, moeten de andere teams doen wat nu al jaren gesuggereerd komt en er tot dusver nooit van komt: samenwerken.

Constant aanvallen en samenwerken. Het is de enige manier om die van Sky uit hun kot te lokken en hun kopmannen te isoleren. Het is een item dat eigenlijk jaarlijks in de Ronde van Frankrijk aan bod komt eens Sky de Tour in een beslissende plooi lijkt te leggen.

TOT ACTIE OVERGAAN

De teams overwegen het dus wel, maar doen het finaal nooit. Want in de latere fasen van zo'n grote ronde zijn ook de ereplaatsen dus van groot belang. Waarom niet eens tot actie overgaan en wel van in het begin van de ronde? Dan kan Sky pas echt getest worden.

Af en toe kijkt men wel eens met heimwee terug naar de tijd van Contador, maar de waarheid is dat er bij de toprenners genoeg zijn die er vroeg aan durven beginnen. Mannen als Bardet en Landa zijn daar echt niet beducht voor. En iemand als Dumoulin kan je ook moeilijk een gebrek aan lef verwijten. Alleen: het moet in teamverband gebeuren.

Op een verzwakking van het Britse team hoeft men niet te rekenen. Het voorstel van UCI-voorzitter Lappartient om over te gaan naar zes renners per ploeg is niet populair in het peloton en zolang er meer pionnen overschieten, hebben ze bij Sky genoeg volk dat bergop de kastanjes uit het vuur kan halen.

HOE CONTROLE VAN SKY BREKEN?

De manier waarop ze bij Sky rijden, is exact hoe je een wielerwedstrijd kan winnen. Namelijk door de koers te controleren. Daar zijn ze bij Sky heel goed in. Als we de renners van andere teams een raad mogen geven: als je je goed genoeg voelt om aan te vallen: gewoon doen. En dan kan het geen kwaad als hun ploegleiders op dezelfde golflengte zitten.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties