Het wordt alsmaar moeilijker: financiële druk enorm in wielerwereld, ook Belgische teams voelen het
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Om in het profwielrennen als ploeg je zaakjes netjes voor mekaar te krijgen, moet je wel wat doen. In de hele wielerwereld is het voelbaar en dus ook bij de Belgische ploegen. Zelfs absolute topteams zijn constant op zoek naar nieuwe sponsors en die zoektocht verloopt vaak moeizaam.
Dat zelfs Patrick Lefevere voor Quick.Step op zoek moet naar extra financiële middelen, slaat gezien het succes van de ploeg eigenlijk alles. "Ik kan geen geld besteden dat ik niet heb", aldus Lefevere in HLN. "Op dit moment hebben we geen overschot. Schachmann krijgt eerstdaags een nieuw voorstel. Vakoc is een 'cas special'. Een bepaald reglement schroeft het loon van een renner, die door ziekte of blessure langdurig out is, na zes maanden terug tot nul procent. Sorry, dat krijg ik niet over mijn hart."
Ook bij Lotto-Soudal kunnen ze wat extra financiële slagkracht goed gebruiken. "Ook wij zijn op zoek naar bijkomende sponsoring. De gesprekken met mogelijke kandidaten lopen", laat CEO Paul De Geyter weten. Hij moet ook nog eens rekening houden met de verschillende karakters van zijn sponsors. "De Nationale Loterij wil vooral de nadruk leggen op de Belgische markt. Onze cosponsor Soudal is een wereldbedrijf. Voor hen speelt het internationale karakter van de ploeg wel een rol."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief