Aerts heerst op de Koppenberg, slechts ereplaats voor van Aert en zwalpende van der Poel finisht op meer dan vier minuten

Aerts heerst op de Koppenberg, slechts ereplaats voor van Aert en zwalpende van der Poel finisht op meer dan vier minuten
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

De Koppenbergcross is één van de mooiste en spannendste veldritten geworden die dit seizoen ons al te bieden had. Mathieu van der Poel kende een totale offday. Van Aert speelde net als Vanthourenhout wel mee voor de zege, maar Toon Aerts bleek bergop de sterkste.

Na een ronde hadden zeven renners zich afgescheiden van de rest. Aerts, Hermans, Iserbyt, Soete, van Aert, van der Poel en Vanthourenhout waren de leiders. Van der Poel liet de andere zes aanvankelijk maar doen. De Europese kampioen dook ook even in een greppeltje en volgde bij de tweede doorkomst op de Koppenberg al een kleine twintig seconden achter Aerts en van Aert.

VAN DER POEL OVERVLEUGELD

Die twee reden samen met Vanthourenhout weg van de anderen uit de oorspronkelijke kopgroep. Van der Poel nam dan wel het initiatief in de achtervolging, maar in plaats van zijn vloeiende stijl uit de vorige crossen was het duidelijk veel meer werkendag. Later in de wedstrijd werd van der Poel zelfs overvleugeld door Hermans, Iserbyt, van der Haar & co.

AERTS STEEDS WEER DE STERKSTE BERGOP

Voorin bleef van Aert Aerts en Vanthourenhout een hele tijd onder druk zetten. Kraken deden ze niet en Toon Aerts deed in de loop van de cross zeker zijn deel van het kopwerk. Toen die laatste ook een keer in sneltempo de Koppenberg op reed, kreeg Vanthourenhout een tiental seconden aan de broek. Toch was dat niet zijn breekpunt, want hij reed weer naar de twee anderen toe.

Een sterke Aerts haalde op de volgende keer Koppenberg nog eens alles uit de kast en het was harken voor de andere twee. Vanthourenhout ging er nog naartoe, van Aert niet meer. Op de laatste klim liet krachtpantser Aerts Vanthourenhout definitief achter. Die hield wel nipt van Aert af voor plek twee.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties