Ook Van Avermaet loopt bijna averij op in ploegentijdrit door overstekende fan: "Ik schrik er steeds van dat er niet meer gebeurt"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
Het gespreksonderwerp van de dag in de Tirreno-Adriatico was natuurlijk de ploegentijdrit van BORA-hansgrohe. Oscar Gatto en Rafal Majka konden een overstekende man niet meer ontwijken en knalden er vol op. Greg Van Avermaet overkwam ook bijna hetzelfde.
Van Avermaet kon op het nippertje een botsing vermijden. "Als je op een tijdritfiets zit, ben je zodanig gefocust op het wiel van je voorganger dat je zelfs niet ziet dat er iemand oversteekt", vertelt Van Avermaet in HNB. "Gelukkig zat ik eerst en zag ik dat ik niet meer gehinderd zou worden. Als je op een gewone fiets rijdt en alleen, dan kan je nog manoeuvreren."
Meer geluk dus dan bij BORA-hansgrohe. "Bij hen stak de supporter over op een stuk waar bijna geen mensen stonden, maar bij ons was het niet zo ver van de arrivé waar kei veel volk stond." Van Avermaet weet dat onoplettende fans al langer een probleem zijn in de koers. "Je hebt altijd mensen die op het laatste moment nog willen oversteken."
Moeilijk uit te schakelen
"Het zou niet mogen gebeuren, maar ik denk dat het moeilijk uit te schakelen is", vindt Van Avermaet. "In Italiaanse koersen in het altijd chaos, maar zelfs in de Tour is het gevaarlijk. Zeker nu iedereen selfies maakt langs de weg terwijl wij proberen op te schuiven. Ik schrik er steeds van dat er niet meer gebeurt. Wij zijn een sport waarbij iedereen je kan aanraken en dat is altijd een beetje moeilijk."
De voorbije drie jaar was Van Avermaet met BMC telkens de sterkste in de ploegentijdrit. "Ik denk dat we goed gereden hebben. Het is niet het BMC van de vorige jaren, maar we zullen op onze waardige plaats staan. Bij BMC waren we volledig op elkaar ingesteld en hadden we een Rohan Dennis en Stefan Küng. Die motoren heb je nodig om het tempo te zetten en dan kan de rest zich daar op instellen. Nu reden we allemaal goed, maar niet snel genoeg om te winnen."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief