Jasper Stuyven zegt resoluut 'nee' tegen voorstel UCI-voorzitter: "Ik pleit voor een vrije markt"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
In het voorjaar geeft Jasper Stuyven elke week in Het Nieuwsblad zijn inkijk op enkele zaken in het peloton. Deze keer had de Leuvenaar het over het salarisplafond dat UCI-voorzitter David Lappartient wil invoeren.
Het idee van Lappartient kwam er toen Sky met Ineos een nieuwe overnemer vond die liefst 40 miljoen euro per jaar in de wielerploeg wil stoppen. Maar Stuyven zelf is daar tegen. "Ik pleit voor een vrije markt", klinkt het duidelijk. "Als een ploegmanager erin slaagt om een sponsor aan te trekken die per jaar 40 miljoen euro in die ploeg wil investeren, dan vind ik dat knap gedaan van die ploegmanager."
"Niets houdt de andere ploegmanagers tegen om zelf zo'n grote sponsor aan te trekken. Als je als sponsor de Tour wil winnen, heb je nu eenmaal meer kans als je twintig miljoen euro in plaats van tien miljoen euro investeert."
Elke ploeg vrij
"Het is maf om zien dat Alaphilippe op de Poggio werd gepiloteerd door drie renners (Lampaert, Stybar en Gilbert, red.) die qua loon zelf ook in het hogere segment zitten. Maar elke ploeg is vrij om zelf zo'n groep van vedetten samen te brengen en hen proberen te laten samenwerken."
Limiet of nivellering
Volgens Stuyven kunnen er twee dingen gebeuren indien de 'salary cap' er toch komt. "Of er komt een limiet op het salaris per renner, of er komt een limiet op het totale salarisbudget van elke ploeg. Als renner vind ik die eerste optie not done. Wielrennen is onze job. Als je goed presteert en een ploeg wil je goed geld geven om die prestaties te belonen, mag je dat goed geld ook opstrijken."
"De tweede optie leidt op termijn tot nivellering. Als elke ploeg maximaal 15 miljoen aan rennerslonen mag besteden, dan zal elke ploeg vijf toppers kunnen betalen. Tot daar de gelijkheid. De ploegen met een budget van 40 miljoen euro zullen de rest van hun centen investeren in het allerbeste materiaal, hoogtestages en universiteiten, waardoor ze nog steeds beter zullen presteren", besluit Stuyven.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief