Na geslaagde overgang naar de bergen heeft Giro-organisatie nog meer om over na te denken
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
De klimmers zijn nu echt aan zet in de Ronde van Italië en hebben in de eerste rasechte bergrit zeker niet ontgoocheld. Ook de overgangsrit was zeker de moeite waard. Goed gedaan dus van de organisatie. Of net niet? De liefhebber krijgt nu alvast waar ie al eventjes op zat te wachten.
Want die wielerliefhebber wil uiteraard boeiende etappes zien die bol staan vah het spektakel. Er zijn verschillende manieren om dat te bekomen, het hoeft daarom niet altijd bergop gaan. Maar de laatste twee ritten staan wel in schril contrast tussen wat het voordien meestal was in deze Giro: een ellenlang gedoe naar meestal een sprint die al lang op voorhand te voorspellen was.
Laten we stellen dat het parcours de renners in het eerste deel van de Giro niet heeft geholpen om er een boeiende koers van te maken. En zoiets valt toch te vermijden door voor een goede variatie van verschillende types van etappes te kiezen en ook rekening te houden met de afstand. Zo'n lange aanloop met vele kansen voor sprinters is niet meer van deze tijd.
Met een betere spreiding kunnen die spurters ook langer aan boord gehouden worden. Nu waren er zes sprinterskansen in de eerste elf dagen, maar op een volgende opportuniteit is het voor de snelle mannen wachten tot de achttiende rit. En dat is meteen de enige en laatste kans die hen nog rest. Het deed mannen als Ewan en Viviani afstappen na rit elf en hier en daar volgde een helper hetzelfde bijvoorbeeld.
OPWAARDERING PUNTENKLASSEMENT
Dat moet over een tijdsspanne van drie weken toch beter verdeeld kunnen worden. Het zou alvast voor een opwaardering van het puntenklassement zorgen als je zo meer topsprinters tot het einde aan boord kunt houden. Bovendien was het ook leuk geweest als we zo'n zinderende etappe als die naar Ceresole Reale al vroeger hadden kunnen krijgen.
Zo kan het klassement ook al vroeg eens door mekaar gehaald worden. Of als de organisatie daar niet zo voor is, kan het ook opteren voor een heuvelachtige rit vroeg in de Giro om een vrijbuiter kans te geven op een 'moment de gloire', wat dus wil zeggen een dag in het roze.
GOEDE ANALYSE DRINGT ZICH OP
Ook moeten er in Italië toch zeker meer aankomsten voor punchers moeten kunnen worden. Een gemakkelijke opgave om een gevarieerde en evenwichtige grote ronde samen te stellen is het niet, maar de organisatie kan na afloop toch maar beter de tijd nemen om de huidige editie goed te analyseren en zorgvuldig na te denken over wat het met volgende edities wil doen.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief