Oliver Naesen met een primeur richting Tour: "Droom van een ritzege"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
Oliver Naesen beleeft een primeur. De voormalige Belgische kampioen en boezemvriend van Greg Van Avermaet is aan zijn allereerste hoogtestage ooit bezig. Met een reden, want Naesen wil in de Tour schitteren aan de zijde van kopman Romain Bardet. En liefst ook al in de Dauphiné.
Na een sterk voorjaar en een weekje New York met vriendin Dorien is Naesen druk in de weer met deel twee van zijn seizoen. In de Tour wil hij goed presteren, vandaar de hoogtestage. "Ik wil dit jaar in de Dauphiné eens niet van het kaske naar de muur gereden worden", vertelt hij in Het Nieuwsblad. "Een hoogtestage blijft de ideale voorbereiding. Ik zie dat aan mijn ploegmaats."
"In maart, als ik in topvorm ben, rij ik met die mannen Parijs-Nice. Dan ben ik altijd bij de betere klimmers van de ploeg. Maar wanneer ik met diezelfde ploeg de Dauphiné en de Tour rij, dan rijden ze mij helemaal naar huis. Dan ben ik altijd de laatste van de ploeg. Die mannen marcheren als zot na een hoogtestage. Ik zou stom zijn om het eens niet te proberen."
Ritwinst in de Tour
Alles op de Tour dus. Daar wil Naesen niet alleen kopman Bardet helpen, want hij droomt ook van ritwinst. "Het doel is niet langer de eerste renner te zijn die voor de ploeg moet werken. Vorig jaar was dat wel zo. Moesten er bidons gehaald worden, bibi was de eerste die mocht opdraven. Met alle gevolgen van dien. Natuurlijk droom ik van ritwinst, maar als je dag na dag het hele peloton op en af moet rijden met bidons, dan weet je dat dat niet kan lukken."
"Als ik minder moet werken en er in de tussenritten een grote vlucht vertrekt, moet ik daar wel bij kunnen zijn. En ben je dan één van de weinigen met een spurt, wie weet? Van Avermaet doet het zo al jaren in de Tour. Met succes. Zeker na die tweede plaats in de slotrit van Parijs-Nice heb ik er goede hoop op dat ik ooit een Tourrit kan winnen. Dat was ook een halve bergrit", besluit Naesen.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief