Planckaert ziet geen sprinttreintjes meer en raadt Bardet aan steunwieltjes te gebruiken
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
De ontwikkelingen uit de eerste etappe van de Ronde van Frankrijk waren uiteraard ook voer voor discussie in 'Vive le Vélo'. Eddy Planckaert schoof als analist mee aan tafel. Hij keek toch met grote ogen naar hoe er gesprint werd en had het ook over de passage op de Muur van Geraardsbergen.
Er zijn geen sprinttreintjes meer, Sire. Dat is het gevoel dat bij Planckaert overheerst. Doordat alle ploegen steeds langer wachten om die treintjes tot stand te brengen, blijft de organisatie uit. "Op 3 of 2 kilometer van de finish willen ze dan nog een treintje maken, maar dat is onbegonnen werk. De ploeg met de sterkste spurter moet wat vroeger een treintje proberen maken. Het echte aantrekken is er niet meer bij."
SAGAN CHAUFFEUR UIT EERSTE KLASSE
Met als gevolg dat de meeste sprinters uiteindelijk toch op zichzelf aangewezen zijn. "Ze oefenen allemaal op zo'n treintje, maar ze gebruiken het niet. Het zijn allemaal McEwen-spurten geworden. Manoeuvreren is heel belangrijk geworden. Ze willen het op zijn Sagans doen, maar dat is wel een chauffeur uit eerste klasse."
Planckaert was er wel door gecharmeerd dat Greg Van Avermaet de bergtrui de moeite waard vond om voor te strijden. Ook types als Naesen en Stuyven had Planckaert graag een gooi naar de bollen zien doen. Maar Naesen moest bij Bardet blijven. "Als Bardet geen 40 kilometer alleen kan rijden tot aan de Muur van Geraardsbergen, dan moet hij maar met steunwieltjes rijden."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief