Pluspunten geven gemengd ploegentijdrijden zeker kans op toekomst, wel nog werk aan format en organisatie
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Nederland heeft de eerste gemengde ploegentijdrit op een kampioenschap gewonnen. De discipline staat niet enkel op het EK in Alkmaar op het programma, ook op het WK in Yorkshire staat er een titel op het spel. Er moet nog aan gesleuteld te worden, maar de discipline heeft wel toekomst.
Het WK ploegentijdrijden voor teams had ook wel wat. Zij die er hun specialisatie van maakten, betreuren het dat die discipline is afgeschaft en dat valt zeker te begrijpen. Anderzijds is het ook logisch dat de UCI enkel landenteams wil op de internationale kampioenschappen. Dan is dit zeker een mooi alternatief.
MANNEN EN VROUWEN OP 1 LIJN
Bovendien wordt er de jongste jaren steeds meer aandacht besteed aan het opwaarderen van het vrouwenwielrennen. De beste mannen en vrouwen uit één bepaalde discipline uit elk land samen voor een titel laten strijden, is een goede manier om het mannenwielrennen en vrouwenwielrennen meer op één lijn te krijgen.
Innovatie is in elke sport belangrijk en dit nieuwe format staat voor het moderne wielrennen. Naarmate er meer sprake is van een zekere gewenning, zullen meer renners en rensters zich hier ook specifieker voor gaan voorbereiden en kan zo'n Team Relay zeker aan waarde winnen.
TEAMS VERGROTEN?
Uiteraard moet hier nog wel serieus aan gewerkt worden om er een blijvend kampioenschap van te maken. Er wordt gewag gemaakt van zes deelnemers per team, maar het is toch vooral het samenvoegen van resultaten van teams van drie. Om van een volwaardig team aan de start van een wielerwedstrijd te spreken, kom je toch aan minstens vijf renners of rensters.
Vijf ofwel vier deelnemers per mannelijk en vrouwelijk team lijkt dus toch wel een minimum om van een echte ploegentijdrit te kunnen spreken. Nu neigt het nog meer naar een koppeltijdrit. Het minste wat er nu voorvalt qua materiaalpech of valpartijen is meteen een half drama voor heel de ploeg. Dat moet toch wat ingeperkt worden.
Ook nog een tip voor de organisatie: als het aantal leden nog vergroot zou worden, voorzie dan ook een groot podium voor de ceremonie na afloop van de wedstrijd. In Alkmaar moest iedereen knus bij elkaar kruipen om überhaupt op het podium te geraken. Kortom, er mag nog iets meer professionalisme bij komen kijken en aandacht zijn voor de pech waarmee men mee te maken kan hebben, maar het heeft wel potentieel.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief