Evenepoel en Lampaert gaan testen in 'beste windtunnel ter wereld': "Remco heeft al prima positie"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Morgan Hill, Californië. Dat is de komende dagen de 'place to be' voor Remco Evenepoel en Yves Lampaert. Ook hun ploegmaats Julian Alaphilippe en Bob Jungels gaan mee. Met als doel in de 'WINtunnel' hun positie op de fiets nog te verbeteren.
De windtunnel bij Specialized heeft zijn naam niet gestolen. "Andere windtunnels, waar we in het verleden al testten, werden vaak voor uiteenlopende doeleinden gebruikt. Deze spitst zich louter toe op wielrenners", legt trainer Koen Pelgrim uit in HLN. "Het 'fijnere' materiaal, de beperktere ruimte en de lagere snelheid maken de tests automatisch preciezer en betrouwbaarder."
Ook bij de voorbereiding komt er heel wat kijken. "Er wordt gestart met een bepaling van de huidige fietspositie. Vervolgens bekijken we voor elke renner individueel welke kant we precies opwillen met de beoogde aanpassingen en maken we een plan van wat we willen testen. Daarbij komt ook nog een fysiologisch protocol, dat het zuurstofverbruik nagaat in bepaalde positie."
ELKE SECONDE TELT
Daar zit overigens echt wel een redenering achter. "Bedoeling is om dan te bekijken tot welke positie ongeveer kan worden gegaan zonder efficiëntieverlies. Uiteindelijk duiken we de windtunnel in." Renners als Evenepoel en Lampaert kunnen natuurlijk al een aardig stukje tijdrijden. "Ze kunnen dan ook geen reuzensprongen meer maken. Het gaat om kleine stapjes. Maar elke seconde telt."
Zeker voor iemand als Evenepoel, die op podiums kan mikken op kampioenschappen. "Remco heeft al een prima positie. Als je als relatief kleine en lichte renner zelfs op een vlak parcours in Alkmaar Europees kampioen kan worden, zit het qua aerodynamica goed. Toch vermoeden we ook hier nog een zekere marge."
POSITIE EVENEPOEL AL HOGER
Al zijn er sowieso al stappen in gezet. "Remco zit vrij laag en gebogen, stelden we vorig jaar op stage vast bij een test op de piste van Valencia. Zo diep dat het niet echt een aeroydynamisch voordeel opleverde. Dus hebben we hem alvast iets 'hoger' gezet. Waardoor hij zijn kracht nu maximaal kan overzetten op de pedalen."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief