Van der Poel tekent na pech bij de start voor fenomenale onemanshow
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Ook in Koksijde waren alle blikken opnieuw gericht op Mathieu van der Poel en die had zijn beste benen meegebracht. Ondanks dat hij bij de start in het achterveld belandde, stak hij er nadien met kop en schouders bovenuit. De andere podiumplaatsen zijn voor Sweeck en Aerts.
Een vroege valpartij in de mannencross, het lijkt steeds vaker voor te vallen. In Koksijde was Tim Merlier, de nummer twee van Wachtebeke, het grootste slachtoffer. Ook Van der Poel belandde achteraan de koers door te moeten starten vanop de derde rij en dan ook te worden opgehouden door die val.
Het hield Van der Poel niet tegen om toch al snel naar voren te rijden en in het spoor te kruipen van Sweeck, op dat moment de leider in de race. In de Ambiancecross wachtte Van der Poel een halfuurtje om de motor te doen aanslaan, maar in Koksijde ging hij al snel op en over Sweeck. De vogel was meteen gaan vliegen.
VAL VAN ISERBYT
Van der Poel reed in ronde twee al een tiental seconden bijeen op Sweeck, die lichtjes voor lag op Aerts, Hermans, Van Kessel en Iserbyt. Van der Poel consolideerde aanvankelijk zijn voorsprong. In het achtervolgende groepje kreeg Iserbyt het lastiger. Dat was al helemaal het geval toen de leider in de Wereldbeker erbij ging liggen.
In een sterke vierde ronde deed de koploper in de wedstrijd er ten opzichte van de achtervolgers in één klap weer heel wat seconden bij. Het verschil liep halfweg koers al op tot boven de halve minuut. Bij de achtervolgers kwam Van der Haar ook mooi meedoen. Telenet had daar het numerieke overwicht.
ONDERONSJE TUSSEN SWEECK EN AERTS
Van der Haar en Van Kessel maakten er gebruik van om even de rest op afstand te zetten, maar het kwam weer tot een samensmelting. Sweeck en Aerts bleken in een volgende fase de beteren bij de achtervolgers. Zij mochten in het slot nog een beetje naderen en reden als nummers twee en drie over de streep, na een heersende Van der Poel.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief