Thomas De Gendt geeft Trentin een beetje gelijk: "Te weinig renners betrokken"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Het regende de afgelopen twee weken heel wat onbegrip over de nieuwe veiligheidsmaatregelen van de UCI.
Matteo Trentin zorgde voor een ander standpunt. Hij zei dat slechts een handvol renners de email met de nieuwe regels die ze gekregen hebben effectief gelezen hebben. Hij begrijpt dan ook niet dat er zoveel kritiek komt.
Thomas De Gendt is alvast één van de 16 renners die het wel gelezen heeft. "Ja, ik ben een van die 16 renners. Ik heb de bijlage in die e-mail toevallig gelezen”, vertelt hij aan Sporza. “Het is een van de enige e-mails van de CPA die ik eigenlijk gelezen heb."
Dat er goede dingen in staan, mag zeker gezegd worden. "Dat deed ik omdat Adam Hansen, die in het verleden onze vertegenwoordiger was van Lotto-Soudal bij de CPA, had gezegd dat er van alles over veiligheid besproken ging worden. Het is ook niet allemaal slecht wat in die e-mail staat."
De timing van de mail zou het grote probleem geweest zijn. "Ik geef Trentin gelijk dat renners niet echt bezig zijn met alle zaken die bij de koers komen kijken. Niet dat het ons niet interesseert, maar soms hebben we gewoon geen tijd of zin om ermee bezig te zijn. Zeker in dit geval speelde de periode mee. De e-mail werd gestuurd begin november. De meeste renners zitten dan in een rustperiode. Ook ikzelf leg in die periode mijn gsm drie weken aan de kant."
Het gebrek aan betrokkenheid is het grote probleem geworden. "Over thema's als de positie van renners op de fiets kunnen ze toch evengoed een soort vragenlijst naar renners sturen, zodat renners kunnen aangeven wat ze belangrijk vinden en wat niet. Dan weet je van iedereen wat ze gevaarlijk of niet gevaarlijk vinden omtrent bidons, fietshouding, bevoorrading. Daarmee kan je dan naar de UCI stappen."
"Nu komen die aanbevelingen van een paar renners en een paar ploegleiders. Het is fout dat ze te weinig renners proberen te betrekken. Onze verantwoordelijke was Philippe Gilbert. Die was wel betrokken, maar hij heeft ons ook niets laten weten over wat er is besproken."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief