Parcours Parijs-Nice bekend: Col d'Èze en Col de la Couillole zijn de scherprechters

Joachim Vandecauter
| 0 reacties
Parcours Parijs-Nice bekend: Col d'Èze en Col de la Couillole zijn de scherprechters
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

ASO heeft het parcours voor Parijs-Nice bekendgemaakt. Die ziet er hetzelfde als de voorbije jaren uit.

De laatste jaren start Parijs-Nice telkens in Yvelines. Ook deze keer start de Koers naar de Zon in het departement in de regio rond Parijs. Parijs-Nice vertrekt in La Verrière, waar het peloton 2 grote lussen zal rijden om uiteindelijk na bijna 170 km weer in La Verrière aan te komen. In principe is de rit voor sprinters

De volgende etappe (170 km) is ook voor de sprinters. De aankomst ligt in Fontainebleau en er zijn geen noemenswaardige hindernissen. Rit 3 is een ploegentijdrit van ruim 32 km met start en aankomst in Dampierre-en-Burly. 

Een dag later gaat het richting het Centraal Massief. Na 165 km volgt in La Loge des Gardes een 1e aankomst bergop. De slotklim is bijna 7 km lang en gaat zo'n 7% omhoog. Rit 5 is dan weer een overgansetappe richting de Rhônevallei. De aankomst ligt na meer dan 210 km in Saint-Paul-Trois-Châteaux. 

De laatste 3 dagen is voer voor de klimmers. Op vrijdag is er een nerveuze etappe naar La-Colle-sur-Loup. De rit is bijna 200 km lang en telt 5 korte en steile beklimmingen. De laatste ligt op 23 km van de finish. 

Vervolgens is er een stevige aankomst bergop. De Col de la Couillole is na ruim 140 km de slotklim van bijna 16 km aan zo'n 7%. Onderweg doet het peloton ook al Cöte-de-Tourette-du-Château (bijna 18 km aan zo'n 4,5%) aan. Daarna blijft het oplopen. 

De slotetappe start traditioneel in Nice en komt op de Promenade des Anglais weer in Nice aan. 5 officiële beklimmingen zijn verdeeld over 120 km. De Col d'Èze ligt op 15 km van de streep. 

Parijs-NIce start op 5 maart en komt op 12 maart weer aan. Primoz Roglic is de titelverdediger. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties