Aan de vooravond van de Tour is SafeR voorgesteld: maak kennis met de nieuwe structuur die de koers veiliger moet maken
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Een dag voor de start van de Tour de France is SafeR gelanceerd. Dat is een nieuwe structuur die de wielersport veiliger moet maken.
Na de dodelijke val van Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland werd het nog maar eens duidelijk: wielrennen is een levensgevaarlijke sport. Achter de schermen waren verschillende partijen al bezig om een nieuwe structuur op poten te zetten. Een dag voor de start van de Tour de France werd SafeR (Safe Road Cycling) voorgesteld.
Alle partijen binnen de sport moeten samenwerken om qua veiligheid vooruitgang te boeken. Onder meer Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step), Richard Plugge (Jumbo-Visma), INEOS Grenadiers, Flanders Classics en de UCI zouden grote bezielers van het project zijn.
WISSELWERKING
Momenteel zit het project nog maar in een pilootfase en vanaf 1 januari 2024 zal het effectief van start gaan. Het onafhankelijke orgaan zal een adviserende functie hebben en zal op basis van feiten en met ondersteuning van de databank van de universiteit van Gent aanbevelingen formuleren voor de UCI.
Experts zullen sommige parcours vooraf ook inspecteren. SafeR benadrukt dat die afgevaardigden ze niet allemaal kunnen controleren, maar met die risicoanalyses worden dan wel opnieuw aanbevelingen geformuleerd richting de UCI. Ook incidenten of valpartijen zullen geanalyseerd worden.
Zo moet er een wisselwerking tussen renners, ploegen, organisaties en de UCI komen. Alle partijen verenigen zich voor het eerst om de veiligheid van de koers aan te pakken.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief