Ex-topvrouw van Lotto Dstny zet wielerploegen stevig met de voeten op de grond
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Lotto Dstny nam dit afscheid van Yana Seel, die de laatste twee jaar Chief Business Officer was bij de Belgische ploeg. Ze hield zich vooral bezig met de sponsors, waar volgens haar nog veel werk is.
Het zoeken naar sponsoren is een voortdurend gegeven voor wielerploegen, je moet het Patrick Lefevere niet meer leren. Maar eens die sponsor gevonden is, loopt het volgens Seel ook vaak mis.
Omdat een sponsor de dag van vandaag iets terug wil, terwijl bij veel ploegen nog een oude gedachtegang leeft. "De sponsor mag betalen, maar voor de rest moet hij wel zijn plaats kennen en ons vooral gerust laten", zegt Seel bij Het Nieuwsblad.
Zo werd Seel ook beperkt in haar functie bij Lotto Dstny, want bij de nieuwe CEO Stéphane Heulot ligt de nadruk vooral op het sportieve. Eens er een sponsor werd binnengehaald, werd er opgelucht adem gehaald.
Niet iedereen is UAE
Maar dan begon voor Seel vaak pas de nachtmerrie. Want de sportieve leiding verwees dan UAE, waar ze niets moeten doen voor de sponsors. "Maar de meeste wielerploegen moeten dringend beseffen dat ze niet die luxe van UAE hebben."
Volgens Seel moeten heel wat wielerploegen anders beginnen denken, te beginnen bij een "goed gestructureerde en geplande marketingcampagne. Nu mist de sport veel te veel kansen en houdt ze zichzelf vaak arm."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief