Evenepoel buigt nadeel om in voordeel: "Meer impact op concurrentie dan bij hem"

Evenepoel buigt nadeel om in voordeel: "Meer impact op concurrentie dan bij hem"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

De UCI greep dit jaar in door de strijd aan te gaan met gekantelde remgrepen. Ook Remco Evenepoel moest zich weer aanpassen, maar lijkt er weinig last van te ondervinden.

De UCI vond dat de gekantelde remgrepen de veiligheid in het gedrang bracht en legde dit dus aan banden. De remgrepen mogen vanaf dit jaar nog maximaal 10 graden naar binnen gebogen zijn.

"Het positioneren van de remgrepen in een extreme hoek, beperkt het remvermogen van de renners. Het vormt bovendien een wijziging van het materiaal waardoor dit materiaal niet meer overeenstemt met het beoogde gebruik", klonk de redenering van de UCI.

Nadeel voor Evenepoel

Remco Evenepoel was een van de vele renners die zijn remgrepen de laatste tijd steeds meer naar binnen boog. "De grepen staan nu opnieuw recht", zei ploegleider Iljo Keisse bij Het Nieuwsblad. 

"Dat is aerodynamisch nadelig, maar ik heb Remco er nooit over horen klagen. Hij zit minder aero op de fiets, maar verhoudingsgewijs speelt dat meer bij de concurrentie dan bij hem."

Veel leek het Evenepoel inderdaad niet te deren in zijn eerste koers van het jaar. In de Figueira Champions Classic reed hij maar liefst 55 kilometer alleen, met zijn rechtere remgrepen. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties