Evenepoel buigt nadeel om in voordeel: "Meer impact op concurrentie dan bij hem"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
De UCI greep dit jaar in door de strijd aan te gaan met gekantelde remgrepen. Ook Remco Evenepoel moest zich weer aanpassen, maar lijkt er weinig last van te ondervinden.
De UCI vond dat de gekantelde remgrepen de veiligheid in het gedrang bracht en legde dit dus aan banden. De remgrepen mogen vanaf dit jaar nog maximaal 10 graden naar binnen gebogen zijn.
"Het positioneren van de remgrepen in een extreme hoek, beperkt het remvermogen van de renners. Het vormt bovendien een wijziging van het materiaal waardoor dit materiaal niet meer overeenstemt met het beoogde gebruik", klonk de redenering van de UCI.
Nadeel voor Evenepoel
Remco Evenepoel was een van de vele renners die zijn remgrepen de laatste tijd steeds meer naar binnen boog. "De grepen staan nu opnieuw recht", zei ploegleider Iljo Keisse bij Het Nieuwsblad.
"Dat is aerodynamisch nadelig, maar ik heb Remco er nooit over horen klagen. Hij zit minder aero op de fiets, maar verhoudingsgewijs speelt dat meer bij de concurrentie dan bij hem."
Veel leek het Evenepoel inderdaad niet te deren in zijn eerste koers van het jaar. In de Figueira Champions Classic reed hij maar liefst 55 kilometer alleen, met zijn rechtere remgrepen.
Lees ook...
- 🎥 Een blik achter de schermen: Remco Evenepoel geeft unieke inkijk in zijn revalidatie
- Bondscoach Pauwels uit zijn twijfels over Evenepoel: "Die vraag stel ik me toch wel"
- Lefevere gooit waarheid op tafel over 'done deal' van Remco: "Papa Evenepoel gaat toch niet bepalen wat met onze ploeg gebeurt?"
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief