Visma - Lease a Bike reageert zéér scherp op statement UCI over tijdrithelmen: "Geen problemen met grappenmakers op het internet, maar ..."
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
Dé zaak waar dit voorjaar al het meest werd over gesproken? Dat zijn misschien de nieuwe tijdrithelmen van Visma - Lease a Bike. Die zien er misschien een beetje potsierlijk uit, maar zouden wel een voordeel moeten opleveren voor het team.
Visma-Lease a Bike presenteerde een opvallende nieuwe tijdrithelm en dat maakte de tongen meteen los. Ook de UCI gaat de zaak onderzoeken. De in de TT5-helm geïntegreerde hoofdsok is vanaf 2 april 2024 niet langer toegestaan voor gebruik op evenementen op de UCI Internationale kalender.
Daardoor moeten onder meer Soudal Quick-Step en BORA-hansgrohe hun tijdrithelm gaan aanpassen. Maar er was nog meer te lezen in het statement van de internationale wielerbond. "Het baart ons zorgen dat de nieuwe trend in het tijdrithelmdesign meer focust op performance dan de primaire functies van de helm, namelijk het verzekeren van de veiligheid van de drager bij een valpartij", klinkt het.
The UCI to carry out an in-depth analysis of the regulations governing the design and use of time trial helmets https://t.co/uiGtCbh6Wl pic.twitter.com/vMgFoeKONK
— UCI_media (@UCI_media) March 5, 2024
Bij Visma - Lease a Bike reageren ze duidelijk op dat statement. “Een jaar geleden zijn de regels opgesteld wat betreft afmetingen en de veiligheid. Binnen die kaders zijn wij en de helmenfabrikant Giro aan de slag gegaan", aldus Mathieu Heijboer in het Algemeen Dagblad.
"Het is frappant dat de UCI nu met dit statement komt, gedreven vanuit emoties", is de performance manager van Visma - Lease a Bike zeer duidelijk. "Grappenmakers op internet, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat aan moeten geven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief