Met of zonder de pech van Van Aert: Van der Poel zorgt voor zelfde conclusie na WK als na Wereldbeker in Maasmechelen

Met of zonder de pech van Van Aert: Van der Poel zorgt voor zelfde conclusie na WK als na Wereldbeker in Maasmechelen
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

Na het WK kan dezelfde conclusie getrokken worden als na de Wereldbeker in Maasmechelen. Van der Poel zorgde hiervoor.

Daar bedoelen we het volgende mee: ook zonder pech had Wout van Aert Mathieu van der Poel niet kunnen volgen. Die pech was er wel degelijk: in Maasmechelen bleef Van Aert hangen achter een paaltje en kwam hij ten val net op het moment dat hij vooraan was aangesloten. Op het WK was er dan die slechte start, mede door een moeilijke startpositie.

Daardoor zou je je kunnen afvragen of Van Aert zonder die akkefietjes Van der Poel had kunnen bedreigen. Van Aert versloeg Van der Poel geen enkele keer in de loop van dit veldritseizoen, maar we hebben de Nederlander ook nooit echt bij hem zien wegdemarreren. Ze zaten slechts één keertje echt vooraan samen: in Maasmechelen. Toen verprutste Van Aert het met zijn val.

Rondetijden WK spreken boekdelen

In die Wereldbekermanche kreeg Van Aert aan de finish nog meer dan een minuut aan zijn broek. Van der Poel had het tempo zodanig hoog gelegd dat er sowieso geen houden aan was. Dat was ook op het WK veldrijden het geval. Dat stellen we niet enkel op basis van een vermoeden, we baseren ons hiervoor op de rondetijden die zijn vrijgegeven.

Deze kun je vinden op de officiële website van het WK veldrijden. Van Aert heeft drie ronden sneller afgewerkt dan Van der Poel. In de derde ronde was Van Aert sneller onderweg, maar zijn twee andere snellere ronden kwamen er op het einde, toen Van der Poel zich al wat in inhield, omdat hij toch gewonnen spel had. Die kanttekening moet je er bij plaatsen.

Van der Poel duidelijk de snelste

Dan weet je: Van der Poel was gewoon de snelste. Met een rondetijd van 7 minuten en 24 seconden zette hij een knaller van een eerste ronde neer. Dat was genoeg om het verschil te maken. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws