Belgische UCI-commissaris: "Kritiek dat de koers doorging, vind ik nogal goedkoop"
Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
Op sociale media rezen er heel wat vragen of Parijs-Roubaix al dan niet moest stopgezet zijn na de hartaanval van de onfortuinlijke Michael Goolaerts (Veranda's Willems-Crelan). UCI-commissaris Philippe Mariën vindt de kritiek onterecht.
Mariën was zelf niet aanwezig in Parijs-Roubaix, maar reageerde erg aangeslagen. "Helaas zijn er in het verleden al heel wat zware valpartijen geweest en zullen er ook in de toekomst nog zijn", aldus Mariën in Het Nieuwsblad. "In deze tijden zijn er echter ook media zoals Twitter waarop meteen snel nieuws of meningen worden gegeven, ook al zijn die niet altijd even gefundeerd."
Goedkope kritiek
"De kritiek dat de koers gewoon doorging, vind ik in dit geval nogal goedkoop. Want iedereen bleef tot 23u30 in het ongewisse over het lot van Michael, die ik overigens zelf ook kende als een erg goedlachse, vrolijke jongen... Zelfs de ploegleiding heeft bewust de overige renners niet ingelicht. Persoonlijk vond ik het erger dat de pijnlijke beelden in het journaal nog werden getoond dan dat de koers is doorgegaan."
"De koers stilleggen zoals je een voetbalwedstrijd kan stilleggen met één fluitsignaal is ook niet zo simpel - Philippe Mariën
Net als Sven Nys vindt ook Mariën dat een koers niet met een voetbalwedstrijd vergeleken kan worden. "De koers stilleggen zoals je een voetbalwedstrijd kan stilleggen met één fluitsignaal is ook niet zo simpel. Het is niet dat je zomaar de stekker van het stadion eruit kan trekken. Er zit een hele organisatie achter, de openbare weg is afgezet en er zijn duizenden toeschouwers op pad. Het is een fabriek die draait."
"Het is ook nog nooit gebeurd, niet bij Wouter Weylandt of Fabio Casartelli... In zulke gevallen is er wel meteen overleg tussen de UCI, de organisatie en de ploegen. Maar om te stoppen is er nog heel wat meer overleg nodig. Zolang er geen uitsluitsel is over het lot van de renner in kwestie kan er mijns inziens niet bij elke zware valpartij worden ingegrepen. Hoe pijnlijk dat ook kan overkomen nu."
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief