Les Pyrénées sont là! Dit krijgt het Tour-peloton op het bord (met de wel erg vreemde rit op woensdag)

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 1 reacties
Les Pyrénées sont là! Dit krijgt het Tour-peloton op het bord (met de wel erg vreemde rit op woensdag)
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

De Alpen waren voor de tweede Tour-week, in de laatste Tour-week komen de Pyreneeën aan bod. Daar kunnen de klassementsmannen voor de beslissende tijdrit van zaterdag nog de nodige seconden sprokkelen. Wat krijgen de renners nog op hun bord?

De Pyreneeën beginnen vandaag in de Tour. De etappe krijgt nog een rustige aanloop, ideaal voor sommigen na de rustdag, maar het venijn zit in het slot van de etappe. Eerst moeten de renners over de Col de Portet d'Aspet (2e categorie), daarna volgen met de Col de Menté en de Col du Portillon nog twee cols van 1e categorie. 

Maar het is vooral reikhalzend uitkijken naar de etappe van woensdag. Tussen Bagnères-de-Luchon en Saint-Lary-Soulon moeten de renners slechts 65 kilometer afleggen, daarvan zijn er wel 38 die bergop gaan. Dat belooft dus vanaf de start vuurwerk. Zeker met de manier waarop de renners zullen starten, in een soort F1-systeem. 

F1-systeem

De top 20 van het klassement start in de voorste groep, daarna start er telkens een andere groep daarachter. De sprinters beloven het ongetwijfeld moeilijk te krijgen, omdat in deze korte etappe met de Col de Peyresourde (top ligt op de Montée de Peygragudes), Col de Val Louron-Azet en de aankomst op de Col de Portet de tijdslimiet erg beperkt is om op tijd binnen te komen. Dat belooft. 

Donderdag krijgen de renners nog een vlakke rit als tussendoortje, vrijdag staat de laatste Pyreneeënrit op het menu. En dat is ook de Koninginnenrit. De rit is met de Col d'Aspin, de Tourmalet, Col des Bordères en Col d'Aubisque loodzwaar, al komen de renners wel aan na de afdaling van die laatste klim (buiten categorie). Een rit met in totaal 4.800 hoogtemeters. Les Pyrenées sont là! 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties