Ex-wereldkampioene MTB rijdt in Bogense haar eerste WK veldrijden: "Moeilijk te voorspellen waar ik sta tegenover de rest"

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 16 reacties
Ex-wereldkampioene MTB rijdt in Bogense haar eerste WK veldrijden: "Moeilijk te voorspellen waar ik sta tegenover de rest"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Ze stond al 3x aan de start van een WK op de weg en reed sinds 2010 al 9 jaar op rij het WK mountainbike. Maar de 26-jarige Jolanda Neff staat op 2 februari in Bogense pas voor de eerste keer aan de start van een WK veldrijden.

"Het maakt het sowieso specialer omdat het de eerste keer is", vertelt Neff in een gesprek met de UCI. "Het was leuk om Zwitsers kampioene te worden, maar het wordt pas echt interessant om jezelf te vergelijken met de rest van de wereld."

MTB en cross hebben enkele gelijkenissen, maar het blijft toch een heel ander gegeven. "Ik moest leren dat het een heel andere discipline is. Er zijn gelijkenissen met mountainbiken, maar het duurt slechts 40 minuten en de intensiteit is helemaal anders dan de inspanningen bij het mountainbiken."

Terug naar Hoogerheide

Deze zondag keert Neff terug naar Hoogerheide, daar waar ze vorig jaar zwaar ten val kwam en zo ook moest passen voor het WK. "Ik kijk er naar uit om terug te keren. Ik weet dat ik het goed kan doen op dat parcours. Hopelijk sprokkel ik enkele punten en kan ik zo mijn startpositie in Bogense verbeteren."

Vlak en niet technisch in Bogense

Het Deense Bogense, dat is waar het eigenlijk allemaal om draait. Wat is daar het doel? "Ik heb gehoord dat het vrij vlak en niet echt technisch is", blikt Neff vooruit. "Ik verkies eerder modder, bochten en veel obstakels. Ik leer in elke wedstrijd bij, maar het is moeilijk te voorspellen waar ik tegenover de andere meisjes sta die al sinds september aan het crossen zijn."

"Ik ga zo hard rijden als ik kan, al wordt de start enorm belangrijk. Ik wil een goede race hebben, heelhuids aankomen en dan zien we wel", is Neff voorzichtig. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties