Veiligheid blijft een heikel thema en een uiterst moeilijke zaak

Veiligheid blijft een heikel thema en een uiterst moeilijke zaak
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

Na het heengaan van Bjorg Lambrecht na een val in de Ronde van Polen, kan er weer duchtig gediscussieerd worden over de veiligheid. Dat is in het algemeen een issue en is in de wielrennerij niet anders. Een oplossing is helaas niet voor de hand liggend.

De vraag is eigenlijk: hoe ver kan een organisatie gaan om de veiligheid van renners zoveel mogelijk te garanderen. Op de dag dat Bjorg Lambrecht het leven liet, brak er al eens een stevige regenbui los boven het parcours. Dat maakt het toch altijd iets lastiger. Uit commentaren van andere renners blijkt dat het niet zo hard regende dat daar de oorzaak van de val moet gezocht worden.

Het is echter toch iets om over na te denken. Een optie is om de veiligheid zo'n voorrang te geven dat bij dreigende weersomstandigheden sneller wordt overgegaan naar een annulatie van de rit. Er zouden dan heel wat meer neutralisaties gebeuren dan nu het geval is, soms misschien terwijl het niet helemaal nodig is. Maar op zijn minst zou men dan het zekere voor het onzekere nemen.

ALLES BEVEILIGEN ONMOGELIJK

De kans dat het tot zo'n maatregel komt, is echter uiterst klein. In het verleden heeft men na dodelijke ongevallen in het wielrennen dit pad ook niet bewandeld. Er zijn natuurlijk nog andere factoren die meespelen dan weersomstandigheden. Het beveiligen van het parcours bijvoorbeeld. In het huidige wielrennen, met ritten van 200 km en meer, is het simpelweg onmogelijk om alles te beveiligen.

Belangrijk is om de punten op het parcours goed aan te duiden waar beveiliging echt noodzakelijk is. En om daar over niet enkel genoeg nadars, maar ook voldoende mankracht te beschikken. Zeker bij vluchtheuvels en dergelijke moet de signalisatie op en top zijn.

KWALITEIT VAN DE WEGEN

Daarnaast is er nog de kwaliteit van de wegen. Dat kan van regio tot regio al eens ferm verschillen, maar er kan ook weinig aan gedaan worden. Wanneer er ergens een koers plaatsvindt, kunnen de gemeentelijke authoriteiten wel iets ondernemen om de staat van de weg te verbeteren, maar ook hier zijn er limieten.

Wegen worden nog altijd gemaakt om verkeer te laten passeren, of om sommige plaatsen om af te remmen. Niet expliciet om wielerwedstrijden op te organiseren. De betreurenswaardige waarheid is dat wat ook gedaan wordt, een ongeval nooit helemaal kan uitgesloten worden. Al moet natuurlijk het maximum gedaan worden om dat wel te doen.

Bij freak accidents als dat van Lambrecht speelt geluk of ongeluk echter een grote rol. Denk eens aan de val van Campenaerts in een bocht in de Ronde van België, toen het tempo van Evenepoel te hoog lag. Campenaerts kon weer verder, maar een goeie meter verderop stond er een betonnen muurtje. Komt hij daarmee in aanraking, dan kan het een heel ander verhaal zijn. En dan ligt je lot in handen van Dame Fortuna.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties