Tim Merlier neemt het op voor Jasper Philipsen: "Nooit kon hij daar iets aan doen"

Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!
De onveiligheid in de koers blijft een hot issue. Ook bij de renners leeft het onderwerp, al vinden zij de genomen maatregelen onvoldoende en misschien zelfs niet doeltreffend.
De koers veiliger maken. Dat is al sinds jaar en dag een groot vraagstuk, maar de juiste oplossing lijkt er maar niet van te komen.
Voor Tim Merlier moeten de smalle sturen verboden worden, maar de enige maatregel die er dit jaar kwam zijn de gele kaarten en die worden met de grootste willekeur van de wereld gegeven.
“In dat systeem zit voor mij geen lijn”, vertelt de Europese kampioen aan Het Nieuwsblad. “Ik heb 'geel' gekregen omdat ik in Gent-Wevelgem op het trottoir ben gesprongen. Strikt genomen terecht. Maar ik deed dat omdat het peloton plots in de remmen ging.”
Merlier wou zo een valpartij vermijden. Door dat manoeuvre verloor hij plekken, terwijl hij eigenlijk bestraft wordt omdat hij voordeel uit zijn actie zou halen. “Niemand van de jury die eens is komen vragen: 'waarom deed je dat juist?'”
Merlier is van oordeel dat enkel ex-sprinters kunnen inschatten wat er zo’n moment gebeurt in de koers. Hij neemt het dan ook op voor zijn tegenstander en collega Jasper Philipsen.
“Kijk naar de UAE Tour, waar Jasper Philip-sen gedeclasseerd wordt in de eerste etappe na een zogezegd gevaarlijk manoeuvre. Op sociale media was het ook moord en brand. Terwijl hij gewoon à bloc zit en uitstuurt. Nooit kon hij daar iets aan doen”, besluit hij.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief